Menu

Ga met ons mee

Cairn biedt uitdagingen voor verschillende niveau’s trailrunners.

Binnenkort

veluwezoomtrail, trailrunning, cairn

Corfu Mountain Trail 2019

Wat een super trail! de Corfu Mountain Trail 110 km met ca. 5000 hoogtemeters.

Normaal gaan wij vanuit Nederland naar Grainau voor de Zugspitze of naar Grindelwald voor de Eiger trail. Ook ik heb deze twee trails gelopen, tot zover herkenbaar. De Zugspitze was mooi en de Eiger voor wat betreft het uitzicht op de Eiger natuurlijk uniek, maar daarmee is het verhaal verteld over deze trails. Uitgekeken op deze grootschalige trails, zoek ik iets anders en zo kwam ik uit bij de Corfu Mountain trail.

Allereerst kende ik Robin en Cairn al van de Orobie trail en daar begon het gesprek al over Corfu. De verhalen van Robin waren niet alleen enthousiast maar maakten ook nieuwsgierig. Een trail op het eiland Corfu met 5000+ hoogtemeters? Nee, Corfu en Griekenland staan voor mij gelijk aan zon, zee, strand en drank, maar niet zozeer aan trailen. Wat had ik het mis!

De eerste dag na aankomst gingen we gelijk al op zoek naar het parcours en de markeringen. Op mijn slippertjes merkte ik al snel, dit wordt gewoon een echte trail. Dankzij het nauwe contact van Robin met de organisatie, werden wij ook al snel onderdeel van de organisatie en de trailgroep Corfu. Zo zaten wij ook direct op het terras met een belangrijk deel van de organisatie en andere deelnemers van over de hele wereld. Wat geeft dat een verbondenheid die je in je eentje niet snel hebt! Dit is echt een plus met het op stap gaan met Robin. Ook de volgende dag al weer een ander deel van het parcours verkend te hebben, haalden we vrijdagavond Bas op, snel nog even wat eten, de spullen klaar leggen voor zaterdagochtend en redelijk op tijd naar bed.

Een groepsfoto met de deelnemers aan de 110k ging vooraf aan de start om 6 uur. Daar proefde je direct al de verbondenheid met de andere deelnemers, iets wat de hele trail zo bleef en wat misschien wel het belangrijkste kenmerk is van deze trail. Je racet niet tegen elkaar maar hooguit tegen jezelf, je loopt met elkaar!

Zo begonnen we het prachtig parcours startend in Ipsos richting de Pantokratoras en daarmee heb je direct de eerste 800 hoogtemeters te pakken. Vervolgens op en neer door dromerige berggehuchtjes, langs de toeristische dorpjes en over de stranden waar de andere vakantiegangers soms verschrikt opkeken. Op 55 km trof ik Richard op de verzorgingspost, dat gaf al direct energie. Niet verwacht maar rond de 70 km begon feitelijk het zwaarste deel. Op de laatste post voor dit deel heb ik lekker de tijd genomen en wat zitten praten met wat Nederlanders en inmiddels oplopend met Sarah Frost uit Zuid-Afrika. Hoe klein het veld ook, alle windstreken waren vertegenwoordigd. We begonnen tot ons beider verrassing aan een hele pittige en vooral steile klim, mooi, maar echt heel pittig. Het uitzicht boven was door het mindere weer net iets minder mooi dan wij eigenlijk verdienden na deze klim. Nu startte de afdaling naar het strand. Het blijft tenslotte wel Corfu en iets van zon, strand….etc. Dit werd gevolgd door een mooi en heel technisch deel, een stuk over rotsen klimmen en klauteren langs de kust. Prachtig maar heel geconcentreerd blijven want de rotsen zijn scherp.
Hierna restte ons nog een lange klim (en een kleine 30km), tenminste zo had ik het parcours in mijn hoofd. Klimmend en dalend, het beste was eraf. Inmiddels had ik mijn voeten al flink stuk gelopen (na 3 dagen kon ik nog steeds alleen mijn teenslippers aan). Sarah is super sterk en met de pijn in mijn voeten loopt zij op mij uit. Met Robin die wij inmiddels een kilometer of wat eerder weer waren tegengekomen en waarmee ik naar de streep loop. We finishen om 19.40 uur. Daar staan Bas en Richard ons op te wachten. Bas heeft op 82km helaas moeten opgeven en een geblesseerde Richard, loopt op zondag ‘even’ de 20km. Dit onder de noemer “daar gaat het niet stuk van, toch?”

Het parcours is geweldig en uitdagend, maar het mooiste is nauwelijks te beschrijven. Het is de vriendschap op de trail en daarna, de zorg voor en betrokkenheid bij elkaar. Misschien gek om te zeggen, maar je bent onderdeel geworden van de Corfu trailfamilie. Misschien dat er juist daarom lopers waren uit letterlijk alle windstreken van de wereld. Natuurlijk geven wereldtoppers als Marco Olmo en Gediminas Grinius het nog meer kleur, maar dat is toch niet het belangrijkste. Dat is en blijft de organisatie, de vrijwilligers die je zingend begroeten en de lopers, echt super mooi en voor mij het mooiste van trailrunning.

Kortom wil je een bijzondere trailreis maken, ga dan mee met Cairn Adventures!