Menu
Menu

Ga met ons mee

Cairn biedt uitdagingen voor verschillende niveau’s trailrunners.

Binnenkort

graefcastricumtrail, castricum, trail, trailrunning, cairn

Reis verslag ROVANIEMI150 Arctic Winter Race

Vliegheld dat ik ben, al dagen maak ik me druk om een paar uurtjes zweven. M’n lieve Mams heeft mij een slinger gegeven naar het dynamische NS station Barneveld-Noord. Ik schrijf vliegheld omdat ik ondanks, of misschien juist door het vele vliegen enorme angsten in mij voel opkomen keer op keer wanneer ik mij er aan over geef. Maar ik vertik het te laten, de Wereld wordt wel erg klein en beperkt zonder vliegbewegingen. Milieu verantwoord is het allemaal niet begin ook mij bewust van te worden maar ja, zeg het maar…

We schrijven donderdag 21 februari 2019, locatie Helsinki Vantaa Airport: een stopover van ruim 5 uur op vliegveld Helsink-Vantaa. Op naar het Noorden om zaterdag 23 februari ’19 van start te voor de Rovaniemi150. Een Arctic Winter Race met start en finish in Santa’s woonplaats. Onderweg naar Fins Lapland om daar zaterdag 23 februari deel te nemen aan de Rovanimie150

Een Winter race voor Fatbikes, Langlaufers en…, inderdaad ‘hard’lopers die een Koude training willen doorstaan, extreme koud welteverstaan. Wij gaan ervoor, al zijn de te verwachten weersomstandigheden voor de komende dagen nogal ongewis, kijk maar met ons mee om de laatste updates te volgen van het  FINS Meterologisch Centrum. Over een klein uurtje (20:25 uu) mijn volgende vlucht HEL-RVN. Het is hier overigens een uur later dan Nederland.

Straks door naar Rovaniemi waar morgen vrijdag 22 februari 2019) 12:30 uur de controle zal worden gedaan van de ‘mandatory KIT list’, het checken van de uitrusting. Alle materialen welke vereist zijn om deel te mogen nemen zoals

Landing Helsinki Vantaa

sneeuwschoenen, handschoenen, schoenen, diverse soorten kleding, worden gecontroleerd door de organisatie. Je moet bestand zijn tegen extreme kou. Het huren van een pulka, een soort sleetje welke je die 150 kilometertjes achter je aan mag slepen met jouw uitrusting maakt het feestje helemaal compleet.

Straks na aankomst op de oude vertrouwde reisleider tour, busje zoeken, bagage slepen op naar het centrum om vanaf hier naar de geboekte accommodatie te zoeken. Een airbnb appartementje in m’n eentje. Ook hier enige spanning omdat de communicatie met desbetreffende ‘madame’ nogal verliep met ekelen vraagtekens. Dus hopelijk geen ‘kat in de zak’. Reis alleen, op zicht geen probleem maar ik ben toch een mensenmens en vind het prettiger om in gezelschap te verk eren. Enkele Belgische ‘strijders’ zijn inmiddels al geland en vanmorgen vroeger vertrokken

vanuit Brussel / Zaventem waar ik, uiteraard vanaf Schiphol een lijnvlucht van FINNAIR had geboekt. Enfin we ontmoeten elkaar morgen. Geen vreemden voor elkaar, ten slotte hebben elkaar al tijdens de eerste editie Legends Trails 2016 ontmoet en/of waren we vorig jaar te gast tijdens de 2018 editie van de SPINE RACE in de UK. Een enkeling, waaronder ondergetekende, mocht deze race afvinken maar de meesten hebben afgelopen januari een poging gedaan deze te herhalen of twijfelen dit ooit nog eens te zullen slechten.

Goedemorgen deze vrijdagochtend de 22ste februari. Een voorspoedige vlucht en een alerte bus chauffeur maakte het 2e reisgedeelte tot een ‘makkie’. Inmiddels contact gelegd met Zwitser Simon Gfeller die zijn leven leeft in het Spaanse Marbella en net als ik zichzelf nu en toe legt op een Spartaans avontuurtje ergens op onze Globe. ”SIMON GFELLER” herhaal ik nog eens, zegt mij niet 1,2,3 iets maar zijn volledige MONTANE uitrusting doet mij duiden niet met een ‘eerstejaars’ van doen te hebben. Toen hij zei dat zijn retourvlucht geboekt staat op zondagavond had ik al wel een sterk vermoeden hier te doen te hebben met een Hero. Dat blijkt ook wel, SPINE RACE 2018, is hij als 2e gefinisht, 2e tijdens deze barre Winterse editie met enorme sneeuwval…, ik bedoel maar, ken je concurrenten 🙂

Aankomst Rovaniemi donderdag 21 februari 22:00 uur

Het airbnb’tje snel gevonden doordat de chauffeur de ‘som’ met €3 verhoogd om mij hiervoor op de deurpost af te zetten. Dat is nog eens service en staat ver van alle Uber en Taxi gedram die wij in ons deel van het Europese continent moeten ervaren. Schudt de hand met de medebewoonster, was mij niet duidelijk, maar ik verblijf in haar appt en zij kruipt deze dagen dan in een opkamertje elders in dit vertrek. Heb weinig privacy nodig, ben grotendeel onderweg de komende dagen maar ze beloofd mij dat ze zelf bijna niet aanwezig zal zijn. Tas in de hoek en m’n eerste voelsprieten testen in de buitenlucht, via Google Maps naar Huize Coolen voor een bierke. Hans had mij uitgenodigd nog even te proosten. Hij is hier met Belgische sportvrienden / trailmaatjes Theo Leroy en Pascal Poulain voor hetzelfde geintje naartoe gekomen als ondergetekende. DE KOU!!! My goodnesssss, het is -21, de neusharen staan na twee minuten als ijspegeltjes in de neus, dit is even wennen, muts op maar te weinig kleding, dat voel ik direct.

Weeromslag

Het is niet te begrijpen maar door een naderend warmtefront zal hier de komende 24 uur ruim 25 graden verschil gaan maken…, we gaan morgen en zondag overdag naar +5 Dat betekent mogelijk bittere ellende als het gaat om verplaatsen. (zie de weersverwachting hierboven afgebeeld) Nieuwe sneeuw in de

Weeromslag vervolg

nacht zal de tracks mogelijk volledig vernietigen en we vestigen hoop dat de hoge temperaturen de sneeuw niet al te vochtig zal maken, je moet er niet aan denken, 150 kilometer sjouwen door natte drap en je ongans slepen aan je pulka…, vanmiddag 12:30 uur Check in Gear en 13:30 uur de briefing, we gaan het horen.

De organisatie was  niet positief waar het gaat om de enorme omslag in de weersgesteldheid. Finland schrijft geschiedenis in het weekend dat wij deelnemen aan de ROV150, niet eerde in één etmaal een verschil in temperatuur van op een enkele plaats wel tot 35 graden. De check inn verliep spoedig, paar items van de mandatory list laten zien, handtekening zetten voor eigen verantwoordelijkheid en risico en je mag door. Daarna Pulka bemachtigen en heb hier ook sneeuwschoenen gehuurd. Nodig? De sneeuwschoenen waarschijnlijk niet, de pulka daarentegen zeker wel voor bagage. Tevens voor mij een training om te ervaren hoe dit wel of niet bevalt voor een eventueel volgend avontuur in de toekomst.

Briefing ROV150

De briefing, langdradig, en veel penalty’s bij het verzaken van afspraken. Morgenvroeg voor 8:30 uur nog een handtekening komen plaatsen, te laat is 2,5 uur straftijd en minimaal 15 minuten later starten. Rode flashlight achterzijde; gaat deze stuk, batterij leeg dat betekent zelfs definitief (diskwalificatie) dus uit de race.

Mocht je willen slapen is er plaats voor max 5 deelnemers in de shelters onderweg, overige deelnemers zullen buiten ‘on track’ kunnen pitten, maakt het nu wel een stuk aangenamer. Echter een slaapzak voor -35 gebruiken bij +2 is vragen om een overdaad  aan onbehagelijke warmte, niet te doen eigenlijk. Nu zijn wij overigens niet van plan te slapen de komende 2 dagen, maar niets is zeker, geen idee hoe zwaar de ‘slush puppy’ sneeuw gaat worden.

Het zal te maken hebben met de weersomstandigheden die voor de organisatie en deelnemers bitter zijn dat de stemming enigszins van negatieve aard was.

Na afloop hebben we meteen de sleetjes geprepareerd, op lengte gebracht en de eerste test kilometers waren vrij snel gemaakt, terug naar appartement om daarna nog wat boodschappen te halen voor onderweg.

Zojuist klaar met inpakken, startnummer proper bevestigen en alles klaar gezet voor vertrek morgenvroeg. Nu eerst een goede nacht slapen, althans dat hoop ik, de huisbazin heeft visite 🙂

Morgen volgt er geen verslag ivm de wedstrijd. Als alles goed gaat zullen we ergens zondagavond/nacht finishen.

Het is eigenlijk bijzonder dat er tijdens deze race geen tracking wordt geleverd. De eerste commentaren zag ik zojuist al op facebook, eerder discussie waar ik mij niet mee bezig wil houden. Maar het volgen van deelnemers is uniek en kan een leuke bezigheid zijn voor thuisfront, bevriende relaties en trail gepassioneerden, daarnaast is het uit veiligheidsoverweging best goed uitgerust te zijn met een tracker. Het gemak dient de mens en de organisatie kan op die manier adequaat actie ondernemen wanneer een deelnemer niet meer beweegt, de SOS knop hanteert of het als aanwijzing gebruiken van wanneer een deelnemer ergens op het parcours te verwachten is. Ook weer prettig voor de vrijwilligers op het parcours.

Wij zijn echter wel te volgen, de heren van Legends Tracking hebben ons uitgerust met hun instrumenten. Erg blij mee en ontzettend bedankt Stef & Tim voor deze mogelijkheid. Volg ons HIER